[Show all top banners]

_____

More by _____
What people are reading
Subscribers
Subscribers
[Total Subscribers 1]

Rahuldai
:: Subscribe
Back to: Kurakani General Refresh page to view new replies
 यसकारण मिथिला राज्य
[VIEWED 1387 TIMES]
SAVE! for ease of future access.
Posted on 05-23-12 12:35 PM     Reply [Subscribe]
Login in to Rate this Post:     0       ?    
 

यसकारण मिथिला राज्य

(0 Votes)
 
   
प्रा. अमरकान्त झा

 
लोकतन्त्रका लागि भएका विभिन्न आन्दोलनमा अनेकौं मैथिलहरूले आफ्नो ज्यान न्यौछावर गरेका छन् । २०६३ को मधेस आन्दोलनमा ३८ जना सहादत गरेमध्ये २५ जना मैथिल थिए । आफ्नो पहिचानका लागि गत वैशाख १८ गते मैथिलहरूले गरेको शान्तिपूर्ण धर्ना कार्यक्रममा रंगकर्मी रञ्जु झा लगायत ५ जनाले जीवन उत्सर्ग गरे । यसअघि मिथिला राज्यको स्थापनाका लागि दृढ विचार बोकेका डा. लक्ष्मीनारायण झालाई पञ्चायतकालमा नै बेपत्ता पारियो ।

विश्वमै संघीय इकाइको निर्माणको एउटा मुख्य आधार भाषा पनि हो । देशमा बहुभाषिक स्थिति रहे पनि राज्यद्वारा अवलम्बन गरेको एकल भाषिक नीति (नेपाली भाषा) का कारण गैरनेपाली भाषाभाषी समुदाय शिक्षा, नोकरी, सञ्चार आदि क्षेत्रमा भेदभाव र सत्ताको पहुँचबाट बञ्चित रहँदै आएका छन् ।  जनगणना २००१ अनुसार, करिव २८ लाख मैथिली भाषाभाषी छन् । तदअनुसार देशमा मैथिली दोस्रो स्थान ओगटेको छ । मैथिली सबल, संसाधनयुक्त भाषा हो एवं यसको समृद्ध साहित्य छ । चौधौं शताब्दीमा ज्योतिरिश्वर ठाकुर एवं कवि कोकिल विद्यापतिजस्ता साहित्यकारको कारणले हिन्दी, बंगालीसहित उत्तर भारतका आधुनिक भाषालाई मैथिलीले मार्गदर्शन गरेको थियो । अठारौं शताब्दीसम्म मैथिली आसामदेखि सेनवंशी मकवानपुर एवं मल्लकालीन काठमाडौंसम्म सम्पर्क एवं राजकाजको भाषा रहेको थियो । तर नेपाल एकीकरणपश्चात् २ सय ४० वर्षदेखि देश अन्तर्गतका मैथिल भाषाभाषी समुदाय भाषिक विभेदको सिकार बने । त्यसर्थ भाषिक विभेदलाई अन्त्य गरी मैथिली भाषिक क्षेत्र मोरङदेखि बाराको सिम्रौनगढसम्म मिथिला राज्यको निर्माण हुनुपर्छ ।

नेपालको पूर्वीय तराईको करिव ८० प्रतशित मुसलमान लगायत ४० जातिको मातृभाषा मैथिली हो । यस समुदायको पहिचानको जीवन्त आधार मैथिली भाषा हो । यदि मैथिली भाषाजस्तो सशक्त सामाजिक सम्पदालाई शिक्षा, प्रशासन आदि महत्वपूर्ण क्षेत्रमा प्रयोग/विस्तार गरियो भने यसबाट यो समुदायको शिक्षा, रोजगारीको अवसर  हुँदै सत्तामा पहुँच अभिवृद्धि हुन्छ र अग्रगामी आर्थिक-सामाजिक परिवर्तन आउनेछ । झन्डै ७० प्रतिशत मैथिल समुदाय एकलभाषी अर्थात मैथिली भाषामात्रै जान्दछन् । उनीहरू गरिब, अशिक्षित एवं निम्न जाति र वर्गका छन् । आफ्नो भाषिक आधारमा राज्य निर्माण भएमात्र तिनको उज्ज्वल भविष्यको ढोका खुल्नेछ ।

अर्को पहिचानको आधार हो, गौरवपूर्ण इतिहास । वैदिककालमा स्वतन्त्र मिथिलाको गरिमामय विवरण महाभारत, रामायण, पुराण, बौद्ध एवं जैन धर्मग्रन्थमा भेटिन्छ । आर्य सभ्यताको उदयकालमा ज्ञानकेन्द्रको रूपमा रहेको मिथिला निमी र उहाँबाट उत्पन्न मिथीद्वारा स्थापित राज्य रहेको थियो । यसको बाइसौं राजा सिरध्वज जनक १५०० ई. पूर्व एउटा प्रतापी, दार्शनिक, सन्त क्षत्रीय राजा थिए, जो सीताका पिता थिए । हिन्दु दर्शनको स्थापना, संरक्षण एवं सम्बर्द्धनमा मिथिलाको अग्रणीय भूमिका छ । यसका अतिरिक्त ६-७ ई. पूर्व मिथिलामा सबैभन्दा पहिले गणतन्त्रको स्थापना भएको थियो, जुनबेला अन्तिम जनकवंशी राजा कराल दुराचारी रहेकोले जनक्रान्तिमा मारिए र त्यहाँ गणतन्त्रको सूत्रपात भयो एवं त्यसपछि समस्त उत्तर-भारत गणतन्त्रमय भैसक्यो । यसपछि ई. १०९७ देखि ई. १३२४ अर्थात २२७ वर्षसम्म सञ्चालित कणर्ाटवंशी शासन स्वतन्त्र मिथिलाको स्वर्णयुग मानिन्छ । त्यसबेला मिथिलाले आर्थिक, सामाजिक, सांस्कृतिक दृष्टिले अत्यधिक उन्नति गरेको थियो ।

मिथिलाको वास्तुकला, मूर्तिकला, चित्रकला मौलिक छन् । यहाँको वास्तुकला र मूर्तिकलाका विलक्षण उदाहरण सिम्रौनगढको कंकालनी मन्दिर एवं जनकपुरको राम मन्दिर हुन् । मिथिलाको चित्रकलाको लोकपि्रयता युरोप, अमेरिका, जापानसम्म फैलिएको छ ।  यो क्षेत्र आर्थिक रूपमा अन्य क्षेत्रको तुलनामा बढी सबल छ । यो कृषिप्रधान क्षेत्र हो र देशको खाद्यान्न उत्पादनमा सराहनीय योगदान छ  । यी सबै पक्षलाई विचार गर्दा वैदिक युगका मिथिलाका राजधानी जनकपुर एवं मध्यकालीन मिथिलाका राजधानी बारा जिल्ला अन्तर्गत सिम्रौनगढ पूर्वीय तराईमा अवस्थित रहेकोले आफ्नो भाषिक क्षेत्रमा मिथिला राज्यको निर्माण अत्यावश्यक छ ।

मिथिला राज्यको माग लिएर सञ्चालित आन्दोलन उद्देश्यहीन रहेको र मधेसी हित विपरीत रहेको नकारात्मक सोच मधेसी दलको रहेको छ । यसअघि थारुहरूले आफ्नो पहिचानका लागि गरेको आन्दोलनमा कैयौं थारुहरूले सहादत दिए पनि मधेसी दलले थारुहरू अरूको बहकावमा आन्दोलन गरेको अभियोग लगाए । यस किसिमको दोषारोपणबाट कसैलाई लाभ हुँदैन । बरु मधेसी दलहरूले सम्पूर्ण मधेस-एक प्रदेश र तराईवासीलाई जोड्ने सम्पर्क भाषा हिन्दीजस्ता अवैज्ञानिक एवं अव्यावहारिक राजनीतिक सोचबारे पूर्नविचार गर्नु जरुरी देखिन्छ । देशको कुरा गर्दा संघीय सोच राख्नु तर तराई क्षेत्रको सवालमा एकात्मक दृष्टिकोण राख्नु विडम्बना हो । यिनीहरूको केन्द्रीकृत सोचले गर्दा मैथिल, थारु, भोजपुरी आदिको विविधतालाई उचित सम्वोधन हुने देखिंदैन । त्यसर्थ भाषिक, जातीय, सांस्कृतिक विविधता, समान समतल भौगोलिकजस्ता विशिष्ट पहिचान र सामथ्र्यका आधारमा तराईमा प्रदेशको निर्माण एवं राज्यको सबै निकायमा समानुपातिक/समावेशीकरण अनुरूप आरक्षण एवं अन्य सुविधाको व्यवस्था गरी समस्यालाई समाधान गर्नु उचित हो ।

तराईमा हिन्दीलाई सम्पर्क भाषाको रूपमा स्थापित गर्ने मधेसी दलको नीतिले गर्दा तराईमा अंग्रेजी र नेपालीजस्तै हिन्दी पनि अनिवार्य विषयका रूपमा पढाइनेछ । तराईका मैथिल लगायत अन्य भाषिक समुदायका बहुसंख्यक एकलभाषी वर्गका शिक्षार्थीले पनि यी भाषाका साथै संसाधनयुक्त मातृभाषा पनि पढ्नुपर्ने हुन्छ ।  फलतः चार-चार भाषाको बोझले गर्दा ज्ञान हासिल गर्न निकै अप्ठ्यारो पर्नेछ । नेपालीको कारण बहुसंख्यक एकलभाषी निम्न वर्गले संवादको समस्याबाट जुझिरहेको स्थितिमा हिन्दीको कारणले दोहोरो उत्पीडनमा पर्ने अवस्था आउँछ । हिन्द महाद्वीपको बृहत्तर संवादको भाषाको रूपमा रहेको हिन्दी भाषा हाम्रालागि जान्नु आवश्यक छ । त्यसका लागि सामान्यतः सिनेमा, टिभी, पत्रपत्रिका आदि ब्यापक सञ्चारमाध्यम नै पर्याप्त हुन्छन् । बढी आवश्यकता भए विशेष प्रशिक्षणद्वारा यसको ज्ञान अभिवृद्धि गर्न सकिन्छ । तर संविधानमा नै यसलाई सम्पर्क भाषाको स्तर दिनुभन्दा मैथिली लगायत यहाँका अन्य संसाधनयुक्त भाषालाई नै सरकारी कामकाजको भाषाको रूपमा केन्द्र र सम्बन्धित प्रदेशमा विकास गर्ने नीति लिनुपर्छ ।  

हुन त मधेसी दलहरूले मधेसी शब्दलाई झापादेखि कञ्चनपुरसम्म बसोबास गरिरहेका समुदायको एउटा साझा गौरवपूर्ण पहिचानको रूपमा लिन्छन् । तर यसको समीक्षा जरुरी छ । उनीहरूको सोचमा, 'मधेस' शब्द मध्यदेशको अपभ्रंस हो, जसको गरिमामय इतिहास छ । मध्यदेश भनेको आर्यावर्तको राजनीतिक अधिकारसम्पन्न देशको नाम नभई एउटा भौगोलिक क्षेत्रलाई बुझाउँछ, जसको सीमांकनबारे दुईवटा अवधारणा छन् । एक, आर्यावर्तको पाँच भाग- उत्तर, दक्षिण, पूर्व, पश्चिम र मध्य-मा मुख्यतः दिल्ली क्षेत्रदेखि प्रयाग -इलाहावाद) सम्म र हिमालयको तल भागदेखि विन्ध्यपर्वतसम्मको भू-भागलाई मध्यदेश भनिन्छ । जसअनुसार नेपालमा मध्यदेशको क्षेत्र पश्चिममा अवधी क्षेत्र कपिलवस्तुसम्म रहेको छ । यस्तो स्थितिमा रुपन्देहीदेखि झापासम्म बसोबास गर्ने तराईवासीलाई मधेसी कसरी भन्ने हो ! त्यसकारण मध्यदेशको सीमांकनसम्बन्धी पहिलो अवधारणाले मध्यदेशबाट 'मधेस' शब्द भएको सोचलाई स्वीकार गर्ने स्थिति छैन ।

दोस्रो, हिन्दीका विद्वान डा. धीरेन्द्र वर्माले आफ्नो लेख (१९२१ ई.) र पछि प्रकाशित पुस्तक (१९५९ ई.) मा लेखिएअनुसार, स्व. रघुनाथ ठाकुर, उपेन्द्र यादव लगायतका नेता प्रभावित भएको देखिन्छ । उक्त पुस्तकमा डा. वर्माले नेपालीमा लिखित बौद्ध धर्मग्रन्थ 'विनय पिटक' (महावाग्ग ५, १३, १२) मा बुद्धले मध्यदेश (मज्भिmम देश) को सीमांकन हिमालयको तल भागदेखि विन्ध्यपर्वत र दिल्ली क्षेत्रदेखि भागलपुर -चम्पा) सम्म रहेको उल्लेख गर्दै मध्यदेश वर्तमान समयमा 'हिन्दी प्रदेश' हो र यस विशाल भू-भागमा हिन्दीका अनेकौं बोली पाइने भएकाले उक्त सीमांकनलाई सही ठहराउनुभएको छ । वर्माको परिकल्पनामा नेपाल अन्तर्गतका झापादेखि कञ्चनपुरसम्मको भू-भाग कुनै समयमा मध्यदेशको अंग रहेको र यसको आफ्नो गौरवपूर्ण इतिहास रहेकोले यी भू-भागमा एउटा अखण्ड मधेस प्रदेश बन्नुपर्ने र यसको सम्पर्क भाषा हिन्दी हुनुपर्ने दृढ विचार मधेसी दलका नेताको रहेछ ।

वर्माको विस्तारित मध्यप्रदेशको अवधारणाको आधारमात्र 'विनय पिटक' रहेको र अन्य कुनै ऐतिहासिक प्रमाण भेटिएको छैन । मनुस्मृति (२, २१), एतरेय ब्राह्मण, वराहमिहिरको वृहत्संहिता

(संवत् ६४४), भारत यात्रा विवरणको लेखक अलवेरुनी (ई. १०८७) एवं भारतको प्राचीन इतिहाससम्बन्धी पुस्तकमा मध्यदेशको सीमाङ्कन लगभग दिल्ली क्षेत्रदेखि प्रयागसम्म रहेको पुष्टि हुन्छ । स्वयं डा. वर्माले विस्तारित मध्यदेशलाई हिन्दी प्रदेश भनेर त्रुटिपूर्ण आधार देखाउनुभएको छ । मैथिली र भोजपुरी हिन्दीको बोली छैन र यी दुबै स्वतन्त्र भाषाको रूपमा छन् । यदि भागलपुरसम्म मध्यदेश थियो भने नेपाल सीमाभन्दा दक्षिण विहारका मैथिली र भोजपुरी भाषाभाषी पनि आफैलाई मध्यदेशी भनेर चिन्हाउँथ्यो । त्यस्तै अजातशत्रु, चन्द्रगुप्त, अशोक, समुद्रगुप्त, विक्रमादित्य आदि मगधका पराक्रमी सम्राट मध्यदेशी भए कुनै न कुनै ऐतिहासिक प्रमाण पनि भेटिन्थ्यो । नेपालका शाहवंश, बाहुन र क्षत्रीय राजस्थान, कान्यकुब्ज आदि क्षेत्रबाट आएका हुनाले उनीहरू पनि मध्यदेशी हुन् अनि 'मधेसी' शब्दमात्र तराईवासीका लागि किन प्रयोग हुन गयो ? त्यसकारण मध्यदेशको सीमांकनसम्बन्धी दोस्रो अवधारणाले मध्यदेशबाट मधेस शब्द बनेको कुरालाई खारेज गर्छ । उक्त पुस्तक लेखनको स्पष्ट मानसाय बंगाली, तमिल आदि भाषाभाषीको तुलनामा हिन्दी भाषाभाषीको विशाल भू-भाग देखाएर भारतमा हिन्दीको सर्वोच्चत्ता कायम गर्ने संकुचित दृष्टिकोणले गर्दा मध्यदेशको विस्तारित क्षेत्रको सीमांकनमा लेखक पूर्वाग्रही हुनुभएको देखिन्छ ।

अनि प्रश्न उठ्छ कि तराईवासीलाई बुझाउने 'मधेसी' शब्द कहाँबाट प्रयोगमा आएको हो ? राणाकालीन समयदेखि यो शब्द चलनमा रहेको पाइन्छ । तर त्यसअघि तराईमा स्थायी बसोबास गरिरहेका समुदायले आफूलाई मधेसी भनेको कुनै दस्तावेज भेट्ने सम्भव छैन । यसको सही उत्पत्ति, अर्थ एवं आशय बुझ्न मल्लकालीन समयदेखिको दस्तावेजको खोजी गरी अन्वेषण गर्नुपर्छ । तर एउटा कुरा अनुमान गर्न सकिन्छ कि यो शब्दको प्रयोग काठमाडौंका शासकबाट भएकोले यसबाट तराईवासीहरूको सम्मानजनक साझा पहिचान स्थापित हुने स्थिति देखिंदैन ।

तसर्थ तराईमा भाषिक, सांस्कृतिक आदि विविधता एवं सामथ्र्यलाई विचार गरी प्रदेशको निर्माणबारे सबै राजनीतिक पक्षले विचार पुर्‍याउनुपर्छ । यसैक्रममा संघीय प्रणाली अन्तर्गत निर्माण हुने सबै प्रदेशमध्ये मिथिलाका लागि आवश्यक पूर्वाधार सबैभन्दा बढी सशक्त रहेको र भर्खरै पाँच-पाँच जनाको सहादतबाट बोझिल मैथिल समुदाय चुप लागेर बस्ने स्थितिमा नरहेकोले पूर्वीय तराईको मैथिल क्षेत्रमा मिथिला राज्य निर्माणबारे सबै दलहरूको ध्यान केन्दि्रत हुनुपर्छ ।

नेपाल प्राध्यापक संघका पूर्व उपाध्यक्ष झा राजविराजबाट लेख्छन् ।


 


Please Log in! to be able to reply! If you don't have a login, please register here.

YOU CAN ALSO



IN ORDER TO POST!




Within last 90 days
Recommended Popular Threads Controvertial Threads
TPS Re-registration
What are your first memories of when Nepal Television Began?
निगुरो थाहा छ ??
Basnet or Basnyat ??
Sajha has turned into MAGATs nest
NRN card pros and cons?
TPS Re-registration case still pending ..
Will MAGA really start shooting people?
मन भित्र को पत्रै पत्र!
Top 10 Anti-vaxxers Who Got Owned by COVID
काेराेना सङ्क्रमणबाट बच्न Immunity बढाउन के के खाने ?How to increase immunity against COVID - 19?
TPS Work Permit/How long your took?
Breathe in. Breathe out.
3 most corrupt politicians in the world
Guess how many vaccines a one year old baby is given
अमेरिकामा बस्ने प्राय जस्तो नेपालीहरु सबै मध्यम बर्गीय अथवा माथि (higher than middle class)
चितवनको होस्टलमा १३ वर्षीया शालिन पोखरेल झुण्डिएको अवस्था - बलात्कार पछि हत्याको शंका - होस्टेलहरु असुरक्षित
शीर्षक जे पनि हुन सक्छ।
Disinformation for profit - scammers cash in on conspiracy theories
someone please tell me TPS is here to stay :(
Nas and The Bokas: Coming to a Night Club near you
NOTE: The opinions here represent the opinions of the individual posters, and not of Sajha.com. It is not possible for sajha.com to monitor all the postings, since sajha.com merely seeks to provide a cyber location for discussing ideas and concerns related to Nepal and the Nepalis. Please send an email to admin@sajha.com using a valid email address if you want any posting to be considered for deletion. Your request will be handled on a one to one basis. Sajha.com is a service please don't abuse it. - Thanks.

Sajha.com Privacy Policy

Like us in Facebook!

↑ Back to Top
free counters